Summa sidvisningar

måndag 31 oktober 2011

Dag 283

Så, idag hade vi måndag men det var ingen vanlig måndag ska ni veta för det är nämligen Morgans födelsedag idag =) För 2 år sen idag så föddes min lilla älskling. Han e det käraste jag har här i livet, det tog mig lite mer än 12 år innan jag klarade av att öppna mitt hjärta för en ny hund efter att min första hund Jussan tyvärr gick bort sommaren 1997. Morgan susade in i mitt liv, när jag såg honom på Kikkis hemsida så kände jag direkt att där e han! Där e min hund å jag komponerade genast ihop ett mail där jag berättade om mig å Andreas å alla mina planer för Morgan, hur jag såg på hundlivet osv å redan dagen därpå stämdes träff för att få hälsa på hos Kikki på kennel Diamonds of Åsum i Kristianstad och Morgan var hela 3 veckor då jag var där första gången. Hela dagen kantades av otur med kollektivtrafiken, bussar som va sena å en person som kastade sig på spåret i Eslöv som skapade totalstopp.... Jag skulle komma till Kikki kl 13 ca men va inte där förräns ca 16-17 tror jag å snälla Kikki å Leif kom å hämtade mig inne i Kristianstad å när jag kom fram till dem så fick jag för första gången hålla å gosa med min lille fisunge:
Så här liten var han då =) Han gnydde mest å hans liv bestod av att sova, äta, kissa vilket han också gjorde, han suttade på min haka i hopp om att få mjölk å när han sen gav upp somna han å innan han lämnades tillbaka till mamma Smulan kissa han på mig å jag har aldrig kännt mig lyckligare!
Jag blev bjuden på mat, chili con carne då jag haft en lång dag å vi pratade lite om hurvida jag va intresserad å jag blev sedan skjutsad till tåget å sa farväl med att jag skulle fundera på saken men redan på tåget på väg hem visste jag.... Diskuterade med Andreas, kollade ekonomin å sen skickade jag mail samma kväll å sa att JA vi vill ha honom! Andreas kom på hans namn då det var sprit tema å så fick lille Morgan sin identitet: Diamonds of Åsums Captain Morgan!
Då han var åtta veckor, på god väg mot 9 veckor åkte vi för att hämta hem vår lille hjärtekrossare och det var nyårsafton 09/10, ca kl 14 var vi framme och efter att ha skrivit på lite papper, gått igenom lite praktiska saker så packade vi in oss i bilen med vårt lilla knyte å det hela kändes så oerhört konstigt, overkligt.... Tror det tog mig säkerligen 2 veckor innan jag verkligen fattade att han e min, det är vår hund.... Han e inte bara på besök, han är verkligen vår:


Han vägde hela 3 kg då vi hämtade hem honom, han däckade efter 10 min i bilen å snarkade gott hela vägen hem, hela 1 ½ timme.... Väl hemma så kom jag på en sak, jag hade nämligen ända sedan vi bestämde oss för att vi skulle ha Morgan så hade jag försökt förbereda mig, läst massa böcker, rasböcker, uppfostringsböcker, letat efter en bra veterinär, valpkurser, köpt korg, leksaker, schampo, matskålar ja allt man kan tänka sig. Jag var förberedd upp över öronen men så fort vi kom inom dörren kom jag på en sak jag glömt.... Nämligen, vad gör jag nu? Hur ska jag introducera honom till vårt hem? Hur ska jag göra när han bara sitter å trycker i ett hönr? Ska jag sätta mig där? Ska jag locka? Ska jag ignorera? Jag va helt tom i skallen..... Fick ringa å störa stackars Kikki å Leif mitt ideras nyårsfirande å fråga å fick bra ledning =) Detta första dygn fick han kissa å bajsa inne då vi bodde i Landskrona å de flesta vet hur Landskrona + smällare betyder? De första 5 minuterna låg han under vår jackhängare å tryckte men sen lossnade det lite =) Han fick smak för IKEA musen jag köpt till honom å busa järnet med denna hela kvällen. Han till å med åt å drack! Han fann sig ganska snabbt men de första dagarna så stannade han alltid i samma rum man satte honom i men man såg hur hans självförtroende växte för varje dag å efter en vecka sprang han för full rulle mellan kök, vardagsrum å sovrum =)
Jag kommer alltid minnas den första natten, han sov hela natten, inte ett pip! Jag hade sagt från början att jag ska ha en hund som sover i sängen, därmed basta! Jussan sov aldrig i min säng men jag ville så gärna att hon skulle göra d å nu hade jag chansen =) Men första kvällen var jag stark å la honom i sin lilla korg där han snabbt la sig tillrätta på en kudde jag själv sovit på de senaste dagarna så den skulle lukta som jag å somnade fint. Sen vaknade han på natten å hade kissat å bajsat på golvet, efter vi städat undan så drog vi ner vår bäddmadrass på golvet å Morgan la sig mellan oss å somna direkt.
Den morgonen så vaknade han å pep, jag gick ut med honom i köket å förberedde hans mat samt satte ner den, uppblött torrfoder med A-fil å sen gick jag tillbaka till sovrummet för å hämta ett par byxor. Jag hinner inte mer än plocka upp byxorna förrän jag hörde ett ynkligt pipande från köket å när jag kommer ut så sitter han där på golvet, lessen å uppriven å ensam.... När han ser mig blir han alldeles till sig å viftar som satan på svansen, han viftar så hårt att han ramlar omkull å landar med rumpan före i sin vattenskål... Upp igen å lika glad för det men nu blir han en vattenspridare med den blöta svansen =)
Som de flesta inser så betyder Morgan verkligen mycket för mig å det finns inte ord att beskriva hur högt å hårt jag älskar honom.... Hade kunnat babbla om honom oavbrutet i dagar! Men jag väljer att stanna här. Min älskling blir 2 år idag å jag hoppas han haft en fin dag, så här har dagen sett ut för honom:





Vi gick upp till mamma på förmiddagen som hade köpt presenter samt packat in dessa =) Dock va Morgan för försiktig med öppnandet trots mamma lagt godis i paketen så de skulle lukta gott å därmed få honom att öppna dem men icke så nicke.... Vi fick hjälpa till å han fick en frisbee som han va livrädd för samt kycklinggodis =) Dock lossna rädslan för frisbeen då han insåg att man kunde kasta å springa efter den sen =)


Efter paketen blev d tårta =) Leverpastej med kokt lever ovanpå i bitar å d va MUMMA kan jag få tala om! Dock var Morgan mer försiktig å inte lika glupsk som förra året då han i princip inhalerade tårtan.... Denna gång tog han sin tid, å man såg hur gott det var samt hur han njöt =) Då han va klar tittade han på oss å man hörde en ljudlig rap..... Vi tog alla det hela som ett stort: TACK!
När vi sen skulle gå hem så kastade vi å busade med frisbeen på fältet å gissa om d va skoj!
Det var inte så läskigt trots allt med den där orangea saken =)
Väl hemma blev d tråkigt... Jag skulle storstäda då Morgans tjej Shelby med sin husse å matte skulle komma på besök på kvällen för å dricka kaffe å jyckarna skulle busa å fira Morgans dag tillsammans =) Å detta var i stora drag dagen idag, en bra dag om ni frågar Morgan som ligger här bredvid mig i soffan å snarkar gott =) Väljer att avsluta med mitt absoluta favoritfoto av min älskling:
Älskar dig!

Matmässigt har d vart en bra dag trots massa gott =) Började dagen med kaffe å lite special K med flingor å mjölk hos mamma å pappa för 5 poäng.
Sen blev d inget mer för min del förräns vid 17-tiden då städningen drog ut på tiden å d blev stressigt... Så där blev d en skål Gulasch soppa från viktväktarna för 3,5 poäng å det blev även 2 koppar kaffe samt 4 viktväktarkakor å en syndig kaka =) Marabous kakaor, mums!
Fika med Bill å Emma samt i bakgrunden busar Morgan å Shelby =) Kakorna gav mig: viktväktarkakor 5 poäng å maraboukakan 3 poäng å kaffet 1 poäng så 9 totalt.
Sen efter träningen blev d en proteindrink för 2,5 poäng å nu ikväll lite middag:
Kyckling som jag fräst i en panna, sallad, potatis å sen en sås på trattkantareller, lök, matgrädde (5%), viltfon, kantarellfond, salt å peppar. MUMMA! Denna portion blev 6 poäng å det ger att jag har hittills idag 26 poäng å därmed blir d inge mer idag, dock känner jag mig sugen på te så vi tar en poäng till så slutsumma blir idag 27 poäng å därmed har jag överkonsumerat 3 poäng som jag kommer ta från dagens bonuspoängspott som blev ganska maffig!

Motionsmässigt å träningsmässigt e jag grymt stolt! Började dagen med två längre promenader med jycken å Andreas som gav mig 3 bonuspoäng totalt.
Sen blev det dags för marathonstädning här hemma som varade i ca 3 timmar å som gav mig 5 bonuspoäng.
Sen nu ikväll så vill min mamma börja med vattengympa också så hon hämtade mig med bilen 19:15 å sen bar d iväg mot Filborna Arena där vi körde ett Aqua Cirkel pass å det gav mig 4 bonuspoäng å det gör att jag slutar på 12 bonuspoäng bara för idag å det e jag grymt stolt över! Jag har överkonsumerat med 3 poäng så det ger att jag har 9 bonuspoäng kvar att korrigera veckans minus som jag ligger på just nu =)

Totalt: 24 poäng (kompenserat)
Tränat: 9 bonuspoäng
Bonuspoäng å utnyttja denna vecka: -9 st

Tjingeling å *voff* från Morgan =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar