Summa sidvisningar

måndag 17 oktober 2011

Dag 266

Då tar vi å bloggar ifatt oss.... Vi börjar med fredagen den 14 å vilken fredag =) D bar nämligen iväg mot OSLO!!!!! Eftersom jag hela helgen struntat i allt vad viktväktarna heter så dokumenteras dagen i bilder istället:

Takeoff! 8:25 brumma vi iväg från Helsingborg i superbekväma Bus4you =)

Matsäcken för resan, latte från Espresso House, litre fika i påsen samt gooooda grova baguetter med parmaskinka, brieost å ruccola. MUMS!
Trådlöst internet ombord å eluttag i sätet = behaglig resa =) Dock såg jag mest på film, på vägen upp hann jag med Burlesque, Despicable me samt nästan hela Elling å några avsnitt Family Guy =)
Hapaq Lloyd containers påväg in i Göteborg =)
På plats för paus i Göteborg parkerade min buss vid sidan om bussen där Andreas kompis Skipy satt redo att åka ner å umgås med Andreas hela helgen =)
Fick upp kameran alldeles för sent men mannen ni ser på bilden är Anders Lundin som knatade förbi då jag stod å rökte i väntan på att få åka vidare =) hade han inte snackat i mobil hade jag inte märkt d va han för jag hörde rösten före jag såg å kände igen rösten å när jag sen fick se näsan å ansiktet så hajja jag vem d va =)

Fika å fin utsikt =) Herregud vilken underbart gooood snäcka från espresso House, va fan orgasm i munnen för en chokladälskare som mig för d va som en kanelsnäcka men fylld med choklad istället... Satan vad mätt jag va då jag ätit upp den, så mätt att jag inte ens klara å slicka formen den låg i *haha*
Här har vi lämnat Götet förresten.
Fick ta en bild på de duktiga arbetarna som sprängde fel vid Munkedal tror jag d var så man fick dirigera om trafiken pga stenras =) Hoppas den som va ansvarig inte va ny på jobbet för d kan inte va skoj =)
I sann traditionell anda så sattes filmen Elling på då vi kryssa gränsen =) Bästa filmen ever så för er som inte sett den, SE DEN! Den e min feel good-movie =)






Vägen in till Oslo e så underbart vacker! Tog lite bilder å man åker dessutom förbi bulk och containerhamnen så jag va bara tvungen å ta bilder där också =)

Efter att ha låst in alla mina ägodelar i depobox på Oslo S så begav jag mig ut på byn för å knata runt å bara mysa å var passar bäst å börja om inte vid Oslo S som byggdes om lite med den ökända tigern å början på Karl Johan =)
Jag fick lust att dokumentera vissa ställen i byn som jag va flitig besökare av då jag bodde här å Trumpeten karaoke bar var ett sådant ställe. Haha, 18 årsgräns å så jävla sunkigt egentligen men vi trivdes där å av de ställen där vi kom in som va under 20 (eller som inte hade falsklegg osm vissa andra...) så var d helt ok =) Har haft måååånga blöta å vansinnigt sjukt roliga kvällar här =)
Till min stora förvåning hade de Max i Oslo..... Här har d legat ett BK innan på Stortinget också den resturangen flitigt besökt för nattamat eller bara vanlig bakissöndag =)


Lyckan var stor då jag såg denna butik/café men lyckan var också kortvarig.... 32 NORSKA kronor för 1 KULA glass.... 69 för 3 gjorde att jag vände på klacken å gick igen *haha*
Vinka till Kungafamiljen som också byggde om....

Nationaltheatret som också var flitigt besökt med den populära fontänen där ALLA stämmer träff. E så kul å bara sitta på en bänk å se alla som stämt möte där =)

Vid Nationaltheatret ligger en bio som också besöktes ofta, Saga Kino där d även hände vi bara gick in för å köpa biopopcorn för att sen åka direkt hem å ha filmkväll hemma, kallas budgetbio =)


Går man rakt ner från Saga mot vattnet kommer man till Aker brygge som e supermysigt "hamnströk" å väl där nere såg jag nåt supergulligt som Linjebåtar, eller som de säger: Rutebåt =) Fanns små "båtkurar" å allt. Supergulligt samt en bild över linjerna som trafikeras med båt.


Bild q här e en bild över shoppingcentret som ligger på Aker Brygge, bild 2 visar utsikten jag hade från min bänk där jag avnjöt min latte jag köpte på Kaffebrenneriet på Saga Kino =) Under dagen som helhet fick jag varenda gång (totalt 4 gånger) då jag skulle köpa nåt en svensk tjej som kassör å jag hade roligt på mitt egna sätt genom att jag börja prata norska å halvvägs genom samtalet slog jag över till skånskan å bara njöt av reaktionen på andra sidan kassan =)



Tog en paus på McDonalds vid Nationaltheatret där d blev 3 cheeseburgare å en liten cola. Jag min dumbom trodde jag skulle få den där superlilla coaln man får hemma men nej, tydligen blev en liten cola en 0,4 liters... Å sen såg jag att i Happy Meal fick man böcker å bland titlarna fanns Pippi å lite otippat; Skrotnisse =)
Gooooooooooooooodaste å säkerligen duraste pizza jag nånsin haft nöjet att avnjuta, Peppes Pizza.... E såååå jävla gott å lätt värt varenda krona det kostar!


Jag gick även förbi området som upplvede bombningen i juli i somras å tog en tyst minut för mig sj....
En annan välbesökt bio, Elsorado Kino =) Detta är närmre studentsidan av Oslo å man märker att det fina å lite snoffsiga byts ut mot mer bohemiskt å gammalt myspys å jag älskar denna delen av Oslo. Mitt slutmål var:



Svenska kyrkan där jag spenderade väldigt mycket tid, Margarethakyrkan å den ligger nästan granne med det bombdrabbade området som var avspärrat å man ser d lite på sista bilden å skylten på väggen så står d Läsrummet som var det rum vi hade våra au-pair träffar en gång i veckan =)
Slutet av min promenad som tog mig genom Storgatan där jag spenderat många alkoholhaltiga kvällar på diverse barer till Oslo City som e ett gigantiskt shopping center precis vid Oslo S å som ni ser på skylten finns där en del butiker å välja på =)
Trafikanten i skymning =)
Såg 2 supersöta valpar inne på Oslo city =)

Skulle ta t-banan till Kjersti på Ellingsrudåsen å man får en härlig känsla av nån konstig anledning då jag e på t-banestationen Jerbanetorget för där e sån trafik! Där finns 6 linjer å de går som mest var tionde minut så där e rejäl ruljans när man sitter där å väntar å det skönaste e att man aldrig behöver vänta länge =)


Sista jag gjorde innan jag åkte till Kjersti var att handla på goa gamla Rimi å jag köpte min favorit i Norge: Sörlandschips å till gottegrisen Andreas köpte jag en burk Nugatti =)

Väl hemma hos Kjersti blev d en gourmet middag som var en sån här gryta som lagas från påse, Amerikansk gryte med ris från TORO! Älskar det namnet å märket, har haft många middagar att tacka TORO för =) Å fram emot kvällen blev d lite vin å djupa diskussioner där vi bl.a. tog reda på nåt jag undrat över länge, finns det ord i norska språket som börjar på C å hur många? För de ord vi i Sverige stavar med C normalt som centrum, citrus, city, central osv stavar norrmännen med S å vi fick fram att det finns hela 12 ord i norskan som börjar på C å d ironiska e att detta e ord som egentligen e från engelskan som curling, cowboy, copy write, computer =)

Detta var alltså fredagen =) ca 6 timmar å 20 min tog resan å sen knatade jag runt i Oslo som gav mig en låååång promenad på hela 2½ timme å jag va gött mör i kroppen då jag landa hos Kjersti kan jag tala om! Men underbart å trots tröttheten så satt vi uppe å tjattrade om ditten å datten till klockan 3 på natten innan vi gav upp å la oss för att sova djävulskt gott!

Hasta la vista!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar